Relasjon, mestring og motivasjon er stikkord for arbeidet på V13.
- Motivasjon er etter vår erfaring det viktigste elementet for at ungdommene skal få lyst til å ta skolehverdagen og livet sitt tilbake.
- Relasjoner er essensielt for at ungdommene skal ønske å komme her og utvikle seg.
- Mestring er med på å gi et bedre selvbilde og lyst til å fortsette.
Det at vi er tydelige voksne som ser ungdommene for hvem de er, har en stor betydning for deres selvfølelse.
Målet vårt er å motivere ungdommene videre på veien. Det gjør vi på ulike måter:
-
Motivasjonsskapende metoder
-
Relasjonsmotivasjon
Vi skaper trygge, tillitsskapende relasjoner til alle ungdommene. Følelsen av å høre til i et felleskap er en stor motivasjonsfaktor.
-
Mestringsmotivasjon
Det å oppleve at man er god til noe skaper stor motivasjon og interesse. Derfor er det viktig at ungdommene våre utfordres i noe nytt, men at vi som voksne ivaretar balansen, slik at ingen kjenner prestasjonspress. Vi ønsker å bidra til at alle, både store og små, kan oppleve mestring, og finne noe faglig de er gode på.
-
Vitensmotivasjon
Gode relasjoner, og trygge elever, er et viktig utgangspunkt for et godt læringsmiljø i klassen. At du i tillegg opplever mestring, er enda en motivasjonsfaktor for å ta inn viten.
-
Prestasjonsmotivasjon
Hos oss skal du ha mulighet for å være i en læringssammenheng uten å måles og veies. Vi skal legge til rette for undervisning hvis eneste formål er å være spennende, gøy og lærende, uten karakterer og bedømming.
-
Handlingsorientert ros
På V13 roser vi prosessen og innsatsen, fremfor resultatet. Å bli rost for noe konkret du har gjort underveis i prosessen vil både gi bedre selvfølelse og motivasjon videre.
-
Medbestemmelse og selvbestemmelse
Medbestemmelse er en viktig faktor i forhold til motivasjon. Vi inviterer ungdommene til å være med og skape årsplanen og bestemme hvilke aktiviteter vi skal gjøre. Det er motiverende å være med til å sette sitt eget preg på undervisningen.
Vi legger også til rette så ungdommene kan velge mellom flere oppgaver enn de trenger å løse, for eksempel velge seg 4 av 7 oppgaver. Det kan skape motivasjon, da det alltid vil være en oppgave man kan få til og som man dermed kan starte med.
-
Relevans
Vise ungdommene Hva man skal bruke det faglige til i den virkelige verden.
-
Trene gode arbeidsvaner
Hjelp til å styre konsentrasjonen, hvordan man overvinner ulyst, hvordan man legger planer.
-
Tydelighet
Formulere tydelige, konkrete forventninger til hva som skal skje, hvordan de skal gjøre. Vise maler, modeller og eksempler.
-
Refleksjon
Evaluering og selvevaluering etter hver skoledag. Det å reflektere over dagen er en måte å skape overblikk over hva som har skjedd og at man faktisk har fått noe til og har mestret noe.
-
Mestring
Legge til rette for at den enkelte elev skal få til mestring i den aktiviteten som er planlagt. Gjøre det lett for ungdommen å få det til riktig med tydelig og konkrete forklaringer og forventninger.
-
Livsmestring
Via relasjonsbygging og fellesskapsfølelse vil vi arbeide med å styrke ungdommenes tro på egne ressurser og egen kraft til å klare seg godt i livet. Oppbygging av selvverd, selvtillit skal være med til å hjelpe ungdommene med å klare motgang og løse egne problemer.
-
Felleskap og individuelle behov
Vi skal på V13 legge til rette for samvær og fellesskap som det primære. Relasjonene kommer i første rekke, men samtidig skal vi også legge til rette for at ungdommene kan jobbe med deres individuelle ønsker og behov i forhold til læring av ulike ferdigheter.
-
-
Adferdstreningsmetoder
-
ART
Aggression Replacement Training, er et manualbasert program som retter seg mot barn og unge som har alvorlige adferdsvansker, eller som risikerer å utvikle det.
-
Gjennom sinnekontrolltrening
Gjennom sinnekontrolltrening lærer vi barna å identifisere hva som utløser sinnet deres, gjenkjenne sine egne signaler på sinne og få kontroll over sinne. De får hjelp til å oppdage irrasjonelle tanker og erstatte dem med en mer rasjonell forståelse av situasjoner.
-
Sosial ferdighetstrening
Den sosiale ferdighetstreningen innebærer at deltakerne lærer seg å tenke trinnvis. De øver på ferdigheter som å gi komplimenter og håndtere kritikk. Til sammen er det rundt 50 ferdigheter som deltakerne kan trenes i. Rollespill er en viktig del av treningen, og deltakerne får hjemmelekser som å øve hjemme på en bestemt ferdighet.
-
Moralsk resonneringstrening
Treningen i moralsk resonnering består i å gi deltakerne en forståelse av hvilke konsekvenser deres handlinger får for andre mennesker og for fellesskapet.Formålet med intervensjonen er å øke barns sosiale kompetanse for dermed å redusere atferdsvansker hos barn og unge.
-
-
"Han stortrives hos dere. Vi ser allerede hvordan han har mye å fortelle de andre om aktiviteter."